Maksud PDPR dan Kaedah Serta Pelaksanaan

PDPR, singkatan bagi Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah, merupakan satu kaedah pendidikan yang semakin popular dan relevan di Malaysia sejak pandemik COVID-19. Ia melibatkan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara jarak jauh, di mana pelajar mengikuti kelas dan menjalankan aktiviti pembelajaran dari rumah. Konsep ini diperkenalkan sebagai alternatif kepada kaedah pembelajaran tradisional yang melibatkan kehadiran fizikal di sekolah.

PDPR bukan hanya tentang memindahkan pembelajaran dari bilik darjah ke rumah, tetapi ia juga melibatkan penyesuaian teknik pengajaran agar lebih sesuai dengan persekitaran rumah. Guru perlu kreatif dalam menyampaikan maklumat dan memastikan bahawa pelajar dapat memahami dan mengikuti pelajaran dengan baik walaupun tidak berada dalam suasana sekolah. Ini memerlukan penggunaan pelbagai teknologi dan kaedah pembelajaran yang inovatif.

Walaupun asalnya diperkenalkan sebagai langkah sementara ketika krisis kesihatan global, PDPR kini telah diiktiraf sebagai komponen penting dalam sistem pendidikan Malaysia. Banyak sekolah telah mempertimbangkan untuk mengekalkan beberapa elemen PDPR sebagai sebahagian daripada strategi pembelajaran yang lebih fleksibel dan inklusif, terutamanya untuk menampung keperluan pelajar yang berbeza-beza.

Kepentingan PDPR dalam Pendidikan

PDPR membawa banyak manfaat kepada sistem pendidikan, khususnya dari segi kebolehcapaian dan fleksibiliti. Melalui PDPR, pelajar dapat mengikuti pelajaran tanpa perlu berada di sekolah, yang menjadikannya sangat relevan dalam situasi di mana kehadiran fizikal tidak mungkin. Ini juga membuka peluang kepada pelajar yang mungkin menghadapi kesukaran untuk hadir ke sekolah kerana faktor kesihatan atau lokasi geografi.

Selain itu, PDPR memberi ruang kepada pelajar untuk belajar mengikut kadar dan keselesaan mereka sendiri. Dalam persekitaran sekolah, pelajar mungkin perlu mengikuti jadual yang ketat, tetapi dengan PDPR, mereka mempunyai kebebasan untuk mengatur masa pembelajaran mereka sendiri. Ini sangat membantu pelajar yang mungkin memerlukan lebih banyak masa untuk memahami sesuatu topik atau yang lebih suka belajar pada waktu tertentu.

Tambahan pula, PDPR memperkenalkan pelbagai alat dan sumber pembelajaran dalam talian yang boleh diakses oleh pelajar pada bila-bila masa. Ini termasuk video pembelajaran, kuiz interaktif, dan platform e-pembelajaran. Semua ini bukan sahaja memudahkan proses pembelajaran tetapi juga meningkatkan kualiti pengajaran dengan membolehkan pelajar belajar secara lebih interaktif dan menyeronokkan.

Cabaran Pelaksanaan PDPR

Walaupun PDPR mempunyai banyak kelebihan, ia juga tidak terlepas daripada pelbagai cabaran yang perlu diatasi. Salah satu cabaran terbesar ialah ketidaksamaan dalam akses kepada teknologi. Tidak semua pelajar mempunyai akses kepada peranti yang diperlukan seperti komputer atau tablet, dan ini boleh menjejaskan keupayaan mereka untuk mengikuti pembelajaran dalam talian. Selain itu, masalah sambungan internet yang tidak stabil, terutamanya di kawasan luar bandar, juga menjadi halangan besar.

Selain itu, PDPR memerlukan sokongan yang kuat dari pihak ibu bapa. Dalam situasi di mana pelajar berada di rumah, ibu bapa perlu memainkan peranan sebagai pembimbing dan pengawas untuk memastikan anak-anak mereka mengikuti kelas dan menyelesaikan tugasan. Ini boleh menjadi cabaran, terutamanya bagi ibu bapa yang juga perlu bekerja dari rumah atau yang mempunyai tanggungjawab lain.

Dari sudut pandangan guru, mereka juga menghadapi cabaran dalam menyesuaikan kaedah pengajaran mereka untuk disesuaikan dengan PDPR. Ini termasuk keperluan untuk menguasai teknologi dan aplikasi pembelajaran dalam talian, serta menyediakan bahan pengajaran yang menarik dan berkesan untuk pelajar yang berada di rumah. Tanpa latihan dan sokongan yang mencukupi, guru mungkin menghadapi kesukaran untuk melaksanakan PDPR dengan jayanya.

Peranan Teknologi dalam PDPR

Teknologi merupakan elemen penting dalam pelaksanaan PDPR. Penggunaan platform seperti Google Classroom, Zoom, dan Microsoft Teams telah menjadi norma dalam pengajaran dan pembelajaran dalam talian. Melalui teknologi ini, guru dapat menyampaikan pelajaran secara langsung, memberikan tugasan, dan menilai prestasi pelajar dengan lebih mudah. Ini membolehkan proses pembelajaran diteruskan walaupun pelajar berada di rumah.

Teknologi juga memudahkan interaksi antara guru dan pelajar. Melalui platform dalam talian, pelajar boleh bertanya soalan, mengambil bahagian dalam perbincangan, dan berkolaborasi dengan rakan sekelas mereka dalam tugasan kumpulan. Ini membantu mengekalkan unsur sosial dalam pembelajaran, walaupun pelajar tidak berada bersama secara fizikal.

Walau bagaimanapun, keberkesanan teknologi dalam PDPR bergantung kepada kebolehcapaian dan penggunaannya yang bijak. Adalah penting untuk memastikan semua pelajar mempunyai akses kepada peranti dan internet yang mencukupi. Selain itu, guru perlu dilatih untuk menggunakan teknologi dengan cara yang dapat meningkatkan kualiti pengajaran dan memastikan pelajar mendapat manfaat sepenuhnya daripada PDPR.

Masa Depan PDPR di Malaysia

Melihat kepada perkembangan teknologi dan keperluan pembelajaran yang semakin berubah, PDPR dijangka akan terus memainkan peranan penting dalam sistem pendidikan Malaysia. Walaupun pembelajaran bersemuka masih merupakan komponen utama, PDPR menawarkan fleksibiliti dan kebolehcapaian yang tidak boleh diabaikan. Ini mungkin membawa kepada peningkatan dalam kaedah pembelajaran hibrid yang menggabungkan pembelajaran dalam talian dan bersemuka.

PDPR juga berpotensi untuk menjadi alat yang berkesan dalam menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat. Dengan adanya teknologi, pelajar dapat meneruskan pembelajaran mereka pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja, tanpa batasan fizikal. Ini selari dengan keperluan dunia yang semakin kompleks, di mana kemahiran dan pengetahuan perlu dikemaskini secara berterusan.

Namun, masa depan PDPR memerlukan perancangan yang teliti. Pihak kerajaan, sekolah, dan komuniti perlu bekerjasama untuk memastikan semua pelajar mendapat akses kepada pendidikan yang berkualiti, sama ada melalui pembelajaran dalam talian atau bersemuka. Dengan sokongan yang tepat, PDPR dapat memberikan manfaat yang besar kepada pendidikan di Malaysia, memastikan bahawa setiap pelajar mempunyai peluang yang sama untuk berjaya.

PDPR: Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah

Definisi Operasi

PDPR ialah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah yang dilaksanakan di rumah atau pusat komuniti atau mana-mana lokasi yang bersesuaian. PDPR boleh dilaksanakan dalam talian (online), di luar talian (offline), dan/atau secara off-site dengan berstruktur dan terancang.

Objektif

  1. Panduan kepada guru untuk melaksanakan PDPR secara berstruktur dan terancang.
  2. Memastikan murid mengikuti PDPR secara optimum.

Kaedah PDPR

  1. Menggunakan Modul: Dirancang secara berstruktur untuk memenuhi keperluan mata pelajaran.
  2. Berasaskan Projek: Dilaksanakan mengikut mata pelajaran ataupun gabungan beberapa mata pelajaran.

Pelaksanaan PDPR

Guru

  • Menyusun RPT mengikut DSKP dan takwim persekolahan.
  • Merancang RPH berdasarkan RPT mengikut jadual waktu PDPR.
  • Kaedah penyampaian yang fleksibel.
  • Menyediakan aktiviti yang sesuai.
  • Memberi dan menanda tugasan.
  • Melaksanakan kaedah pentaksiran.
  • Membekalkan panduan ibu bapa/penjaga.
  • Mengadakan penilaian murid dalam PDPR.

Pentadbir

  • Merancang dan mengurus PDPR dilaksanakan dengan teliti, cekap dan berkesan.
  • Menyediakan jadual pembelajaran yang fleksibel.
  • Memantau PDPR dan memberi sokongan kepada guru.

Ibu Bapa/Penjaga

  • Membantu anak/anak jagaan mendapat maklumat sesi PDPR yang diberikan guru.
  • Menyokong anak mengikuti sesi PDPR menggunakan aplikasi seperti DELIMa, TV Pendidikan, EduwebTV dan Cikgootube.

Pendekatan PDPR

Dalam Talian

  • Cara belajar:
  • Ada capaian internet.
  • Guna peranti.
  • Belajar secara real-time.
  • Tempoh layar maksimum ikut umur:
  • Prasekolah: 1 jam.
  • Rendah: 1 – 2 jam.
  • Menengah Rendah: 2 – 3 jam.
  • Menengah Atas: 3 – 4 jam.
  • Medium:
  • DELIMa, Cikgootube, dan aplikasi media sosial.
  • Google Meet atau Microsoft Teams (Live streaming).
  • ePemerainan (gamifikasi), video, klip audio, eBuku, rakaman video atau tugasan dalam talian.

Luar Talian

  • Murid belajar menggunakan peranti seperti komputer, komputer riba, tablet atau telefon pintar tanpa capaian internet.

Secara Off-site

  • Pembelajaran berlaku di lokasi luar daripada premis sekolah.
  • Merujuk kepada Siaran KPM Bil 8 2016 Garis Panduan Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran Murid Bencana.
  • Tempat:
  • Pusat Komuniti atau;
  • Pusat pemindahan sementara.

Leave a Comment